Lyceum Schöndeln

Lyceum Schöndeln
  • Expertises:
  • 21st Century Skills
  • Artistiek onderzoek
  • Culturele diversiteit
portretten

Ons cultuurprofiel

typering

Wij zien verwondering als het begin van leren: voor je het weet leer je iets! Daarom hebben wij Cultuur en Techniek als profielen. Wij helpen onze leerlingen om alles uit zichzelf te halen. Natuurlijk verschillen mensen van elkaar, maar wij vinden dat een bron van creativiteit. We willen elkaar zien en horen.

Uit deze visie op leren volgt dat wij in de onderbouw al onze leerlingen confronteren met cultuur. Dat doen we in onze Cultuurstroom. Verplicht in de brugklas; in klas 2 en 3 kiezen leerlingen Cultuurstroom of Technasium. Middels training in de houdingen zoals: nieuwsgierigheid, feedback, kennis vergaren, plannen & organiseren, creatief denken en ten slotte samenwerken, leren onze leerlingen uit te rusten voor hun vervolgstudie met een leergierige attitude.

Doel is dat de leerlingen:
– initiatief tonen en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling
– dat ze fouten durven te maken en leren te reflecteren op hun eigen leerproces en vervolgens kunnen verwachtingen bijstellen
– geven elkaar feedback en zoek elkaar op om van elkaar te leren
– hebben een nieuwsgierige en onderzoekende houding en streven naar het verbeteren/ ontwikkelen van zichzelf
– gebruiken creatieve denktechnieken en kunnen hun mening verbreden en keuzes onderbouwen
– kunnen zichzelf zijn en verschillen tussen leerlingen worden gezien als een kans om van elkaar te leren

verankering

In de brugklas volgen alle leerlingen drie periodes de Cultuurstroom, twee lesuren in de week. De eerste periode van de brugklas hebben leerlingen Tijd voor Talent, waarbij de leerlingen van Technasium en Cultuurstroom van beiden stromen een aantal basisvaardigheden geleerd krijgen.

In klas 2 en 3 kiezen leerlingen Technnasium of Cultuurstroom en hebben ze vijflesuren in de week. Bijzonder is dat leerlingen in de derden klas met hun hele leerjaar één Gesamtkunstwerk maken en daarmee hun Cultuurstroomcarrière afsluiten. Alle aspecten die komen kijken bij het maken van dit Gesamtkunstwerk zijn in handen van leerlingen en een team van docenten zijn hun coaches.

In de Cultuurstroom komen vier disciplines aan bod: beeldend, studio, drama en dans. Discipline studio houdt het bewerken van beeld en filmmateriaal en het maken van een geocache in. Er is ruimte voor andere interne en externe input. Wij bieden drie kunstvakken aan in de bovenbouw: Kunst Beeldende Vorming, Kunst Muziek en Kunst Drama.

meerwaarde

Leerdoelen van het cultuurprofiel zijn beschreven in houdingen: we willen leerlingen leren anders te kijken naar zichzelf en naar de wereld. De zes basis-houdingen die wij hanteren zijn: nieuwsgierigheid, feedback, kennis vergaren, plannen & organiseren, creatief denken, samenwerken.

We verwachten dat dit onderwijs leidt tot zelfreflectie en intrinsieke motivatie. In de Cultuurstroom is, evenals in Technasium, ruimte voor keuzes van leerlingen. We verwachten dat de profilering van de school een motor wordt van onderwijsinnovatie.

partners
  • Cuyperhuishuis (gemeente museum), Roermond
  • Gemeente Roermond, Roermond
  • ECI-cultuurfabriek, Roermond
  • Bibliorura, Roermond
  • Opera Zuid, Maastricht
  • Sijben (Wooncentrum), Roermond
  • Tim Gladdines (theaterdocent, toneelschrijfdocent), Maastricht
  • Stan Roelen (theaterdocent), Maastricht
  • Mayke Roels (theaterdocent), Roermond
  • Takkenwerk Frans Bosch, Herkenbosch
  • De Domijnen, Sittard
  • Theater het Vrijthof, Maastricht
  • Parkstad Theaters, Heerlen
  • Theaterhotel de Oranjerie, Roermond
Bekijk de onderbouw vakken
  • Beeldende vorming
  • Muziek
Bekijk de bovenbouw vakken
  • Beeldende vorming (Kunst-BV)
  • Muziek (Kunst-muziek)
  • Kunst Algemeen
  • Drama (Kunstv. 2)
Lyceum Schöndeln
Heinsbergerweg 184
6045CK Roermond
Postbus 1014
Roermond Roermond
0475-345700
www.lyceumschondeln.nl
Contactpersoon Bart Segers
Cultuurcoördinator
bart.segers@mdw.lyceumschondeln.nl
Leernetwerken
Techniek, CKV
Schooltype
HAVO, VWO

Onze projecten

Poppenkast. Een van de presentaties van de afsluiting CS 2 de jaars

Posted by Cultuurstroom Lyceum Schöndeln on Wednesday, July 1, 2015

Posted by Cultuurstroom Lyceum Schöndeln on Tuesday, June 20, 2017

Gesamtkunstwerk HV 3

Posted by Cultuurstroom Lyceum Schöndeln on Thursday, June 16, 2016