Werkplaats Kindergemeenschap, VO
- Expertises:
- Burgerschap
- Film
- Nieuwe media en ICT
Ons cultuurprofiel
Eigentijds onderwijs op de bouwstenen van een rijke traditie. Een school met in de breedte en in de diepte aandacht voor kunstonderwijs en cultureel erfgoed. Er is een brede belangstelling voor cultuur, waarbij we ons vooral richten op de ontwikkeling van de eigen creativiteit en de bekendheid met kunst als zingevende en verrijkende elementen in het leven.
Kunst maakt onderdeel uit van het leven van de leerlingen (werkers), iedereen doet iets aan kunst en cultuur, er is aandacht voor ontplooiing van talenten en kwaliteiten. Samen werken en samen leren en creëren kenmerken het leven en werken op de Werkplaats Kindergemeenschap.
We willen graag en hopen dat de ontwikkeling de volgende uitkomsten laat zien.
– Zelfstandig denkende jong volwassenen die zich kenmerken door eigenheid, creativiteit en solidariteit.
– De jongere heeft inzicht in eigen talenten en de wijze waarop deze verder ontwikkeld kunnen worden.
– De jongere heeft ruim voldoende kennis en vaardigheden om de gewenste sociale en maatschappelijke rol te kunnen ontwikkelen.
– De jongere heeft inzicht in sociaal/maatschappelijke thema’s en culturele thema’s met een internationale oriëntatie.
Heel specifiek voor onze school is het aspect van samenwerking tussen werkers onderling en medewerkers onderling alsook tussen medewerkers en werkers. Naast de individuele prestaties is er op het gebied van de kunstbeoefening veel aandacht voor het samenwerkingsproces en de gezamenlijke prestatie. Of dat nu in een act of een band op het open podium is of in veel grootschaliger musicalproject, er ligt veel nadruk op het gezamenlijk bereiken van een resultaat.
Kunst en cultuur is op Werkplaats Kindergemeenschap geïntegreerd in het lesprogramma. Naast de verplichte reguliere uren hebben we extra expressie-uren, die in het lesrooster zijn opgenomen en door de school zelf worden bekostigd. Dit alles behoort tot het curriculum (verplichte pakket). Daarnaast organiseren we tal van activiteiten op het gebied van kunst en cultuur in en buiten de schooluren. Hierbij is meer dan de helft van de leerlingen betrokken. In de zeven verschillende teams is steeds één kunstmedewerker het aanspreekpunt en de aanjager van activiteiten rond kunst en cultuur.
Het gaat om de groei van de jonge mens: “Worden wat je bent”, zoals Kees Boeke zei. Samen werken met hoofd, hart en handen. Maar ook samen plezier hebben en genieten. Essentieel daarbij zijn elkaar zien en waardering hebben voor elkaar. We merken dat onze activiteiten, voorstellingen en andere presentaties niet alleen de eigen creativiteit bevorderen, maar ook de onderlinge tolerantie en respect. Werkers en medewerkers van verschillende teams en leerjaren ontmoeten elkaar, opvallend daarbij is de onderlinge waardering van de jongeren.
Creativiteit, ontwikkeling en uitingen daarvan zijn vanzelfsprekend en worden daarom ook nooit “belachelijk” gevonden, zowel op het gebied van creatief denken als waar het om beeldend werk of om podiumactiviteiten gaat. Op dezelfde manier trachten we kunst tot onderdeel te maken van het leven van onze werkers en hun nieuwsgierigheid.
- Dox, Utrecht
- Theater Utrecht, Utrecht
- Masquerade, Bilthoven
- Beeldende vorming
- Theater
- Muziek
- Audiovisuele vormgeving
- Muziek (Kunst-muziek)
- Kunst Algemeen
- KCV
- CKV
- Beeldende vorming (Kunst-BV)
- Audiovisuele vormgeving
Kees Boekelaan 12
3723 BA Bilthoven
werkplaatsvo@wpkeesboeke.nl
030-2282841
www.wpkeesboeke.nl
- Leernetwerken
- Techniek, CKV, Creatieve industrie, Nieuwe media en ICT
- Schooltype
- VMBO, HAVO, VWO
Onze projecten
WP Talent
Na schooltijd worden het hele jaar allerlei soorten ( korte of langdurige )workshops gegeven waar leerlingen zich voor kunnen inschrijven.Ons WP talenprogramma. Een vast onderdeel is het muziektheater klas 2 en 3, en een musical voor de bovenbouw.